Dieet maakt van adhd’ers weer gewone kinderen
Kinderen met adhd reageren positief op een streng dieet. Zeventig procent voldoet met de juiste voeding na vijf weken niet meer aan de diagnose. Ook oppositioneel gedrag neemt sterk af. Kinderpsychiater Jan Buitelaar vindt de uitkomsten ‘veelbelovend’.
Wetenschappers betogen al langer dat er een verband is tussen adhd en voedsel. Dit zou gebleken zijn uit eerdere studies. Deze onderzoeken richtten zich echter vooral op kinderen van wie al bekend was dat ze overgevoelig waren voor bepaald voedsel.
De vraag bleef onbeantwoord of ook ‘gewone’ kinderen met adhd kunnen profiteren van een dieet. Uit een onlangs verschenen studie van de Eindhovense onderzoeker Pelsser e.a., gepubliceerd in European Child and Adolescent Psychiatry, blijkt dat een streng dieet grote invloed heeft op het gedrag van kinderen met adhd.
Strikt dieet
Het onderzoek van Pelsser verdeelde 27 kinderen met adhd (gemiddelde leeftijd ongeveer zes jaar), in een onderzoeksgroep (15) en een controlegroep (12). De kinderen uit de onderzoeksgroep hielden zich vijf weken aan een strikt dieet. Zij aten alleen rijst, groente, fruit, kalkoen, lam, margarine en plantaardige olie. Ze dronken thee, perensap en water. De anderen aten en dronken zoals ze dat gewend waren. Het gedrag van beide groepen werd door ouders en leerkrachten gescoord op adhd-gedragsschalen.
Oppositioneel gedrag
Na vijf weken bleek zeventig procent van de onderzoeksgroep niet meer aan de criteria voor adhd te voldoen. In de controlegroep daarentegen werd geen enkele significante gedragsverbetering vastgesteld. Ook nam oppositioneel gedrag binnen de dieetgroep significant af. Dit is een belangrijk resultaat aangezien adhd in meer dan de helft van de gevallen samengaat met een oppositionele gedragsstoornis (odd). Juist de kinderen met deze dubbele diagnose hebben de grootste kans op ontsporing.
Discipline
Volhouden van het strenge dieet vergt veel discipline en inzet van zowel ouders als kinderen. Het is de vraag hoeveel ouders en kinderen een dergelijke discipline werkelijk kunnen opbrengen. De beloning bestaat er wel uit dat medicijngebruik fors kan worden verminderd of zelfs helemaal kan worden gestopt.
Veelbelovend
Kinderpsychiater Jan Buitelaar, als hoogleraar verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en medeauteur van het onderzoek, vindt de onderzoeksresultaten veelbelovend. ‘De mogelijkheden om adhd te bestrijden met dieetinterventies zijn veel groter dan we dachten. Het onderzoek is controversieel omdat de relatie tussen voedsel en gedragsproblemen als achterhaald werd beschouwd. Maar de laatste tijd staan steeds meer vooraanstaande wetenschappers er voor open.’ Vooral voor jonge kinderen is het dieet interessant, vindt Buitelaar. ‘Tussen de vier en acht jaar is de gevoeligheid voor voedsel groot. En kinderen zitten dan nog in de ontwikkeling naar adhd’.
Honderd kinderen
Verder onderzoek naar de invloed van voedsel op gedragsstoornissen is nodig. Daarom start in november 2008 een grote studie. Hier kunnen zo’n honderd kinderen tussen de vier en acht jaar aan deelnemen. Deze zogenaamde INCA studie (Impact of Nutrition on Children with ADHD) wordt ook uitgevoerd door adhd-onderzoeker Lidy Pelsser en kinderarts Jan Toorman. Het onderzoek wordt begeleid door hoogleraren van de universiteiten van Wageningen, Nijmegen en Groningen. Bij de kinderen zal ook bloedonderzoek worden uitgevoerd om vast te stellen via welke mechanismen voeding invloed kan hebben op adhd. Dit onderzoek kan volgens professor Buitelaar veel betekenen voor de wetenschappelijke erkenning van het belang van voeding bij adhd. (IS)
Lees hier het artikel A Randomised controlled trial into effects of food on ADHD, gepubliceerd in European Child and Adolescent Psychiatry (2008)
Lees hier het artikel Je mag kinderen deze kans niet onthouden, Psy 13/2006
Klik hier voor informatie over de INCA-studie
Klik hier voor de informatiebrochure over het INCA-onderzoek
www.adhdenvoeding.nl
www.stichtingkindengedrag.nl
© Psy 13 -10-2008








